מדוע חשוב להתחיל עם חינוך גורים בגיל מוקדם?

אילוף גוריםאתם עומדים לאמץ כלב, או שלאחרונה אימצתם כלב? ראשית הרשו לנו לברך אתכם – מדובר על תוספת נהדרת למשפחה. אתם תרגישו איך תוך זמן קצר הכלב תורם לכם המון – ואיך אתם גם תורמים המון לכלב. עם זאת, חשוב מאד לזכור שלצד ההנאה ואהבה יש עוד חלק מאד חשוב – החלק של החינוך והאילוף. כמאמר הפתגם הידוע "אי אפשר ללמד כלב זקן טריקים חדשים" – הרי שאפשר להבין את זה במובן מילולי לגמרי. רוב המומחים בתחום הכלבנות, יסבירו לכם שיש לבצע חינוך גורים בגיל צעיר, ולא לעשות זאת אצל כלבים מבוגרים שכבר הגיעו לגיל שנה. למה בעצם חשוב להתחיל עם החינוך בגיל מוקדם?

כל הסיבות לחינוך בגיל צעיר

  • נוח לקלוט – ממש כמו שקל יותר לחנך ילדים ותינוקות מאשר מבוגרים, הרי שגם חינוך גורים מומלץ יותר, כי לכלב צעיר פשוט נוח יותר לקלוט דברים חדשים. קל יותר להטמיע בו רעיונות שונים – החל מדברים שמותר לו לאכול, דרך מה שמותר לו לשחק וללעוס, ועד לבני הבית וחבריהם שהוא יכול לקבל בברכה ובשמחה (בעיה נפוצה מאד אצל כלבים טריטוריאליים שחשדנים בפני זרים). כמובן שגם קל יותר לחנך כך את הגור בכל מה שנוגע לעשיית צרכים מחוץ לבית, כאשר יש זמן לבצע עבודה מדורגת בשלבים – בהתחלה באזור ייעודי בבית, ולאחר מכן בחוץ.
  • בעייתי בגיל מבוגר – הצד השני של חינוך גורים, הוא כמובן בקושי לחנך כלבים מבוגרים. בעניין זה ככל שהכלב מבוגר יותר, כך קשה יותר לחנך אותו. אם כלב בן שנה מהווה אתגר מסוים לחינוך, הרי שכלב בן 5 שלא עבר עד היום אילוף – זה כבר אתגר של ממש, שדורש התערבות מקצועית של ממש. כלבים מבוגרים יותר, ממש כמו בני אדם מבוגרים, פשוט לא יכולים לאמץ הרגלים חדשים. חישבו על כך שכלב בן 6, שקול בערך לאדם בן 45, וכמה אנשים אתם מכירים בגיל זה, שהיו נכונים פשוט לשנות את כל אורח חייהם ולאמץ התנהגות חדשה?
  • יש זמן לתהליך ארוך – נוח יותר לבצע חינוך גורים, שכן כך אפר להשקיע זמן רב יותר, ולבצע תהליך הדרגתי ואטי עד שהכלב יבין. מדוע זה כך? יש לזכור שכלב בוגר הוא גם כלב חזק יותר – מדובר על כלב שייטה לעשות יותר צרכים, וכלב שילעס יותר רהיטים בבית בצורה חזקה, ויפעיל יותר כוח כלפי זרים – ולכן אתם תרצו לאלף אותו כמה שיותר מהר, והלחץ עולה להפריע. לעומת זאת, גור כלבים עושה נזק יותר קטן, ולכן גם אם יהיו תקלות בדרך – לא צריך למהר, ויש זמן לחינוך הדרגתי בשלבים.

ולכן מתחילים כבר עכשיו

על כן, אם אתם ממש עוד רגע עומדים לאמץ גור או שלאחרונה עשיתם זאת, מומלץ להתחיל בתהליך האילוף והחינוך כמה שיותר מהר. אתם יכולים לעשות זאת בעצמכם, או כמובן ליצור קשר עם מאלף מקצועי או עם פנסיון כלבים.