לטייל עם הכלב בטבע

טיול עם הכלב

לא רק אנשים זקוקים לצאת משגרה, לראות קצת נוף מסביבם , להרגיש את הטבע – גם הכלב שלכם ישמח להזדמנות כזו. כל כלב זקוק לזמן מנוחה יומי, זמן שבו מותר לו להיות פשוט כלב – לרוץ, לחפור, להוציא אנרגיות, לשחרר מתחים. טיול בטבע הוא הזדמנות מצוינת לתת לכלב, ולכם, בדיוק את מה שאתם צריכים ואפילו יאפשר לכם אחר כך להרגע בבית קפה עם צעצוע לעיס וידיעה שהכלב שלכם ירבוץ בשמחה וינוח אחרי המסלול המתיש שגם הוא חווה.

מה צריך כדי לטייל עם הכלב?

טיול עם הכלבהכלבים אינם מקשה אחת, בדיוק כמו בני אדם או ילדים. ישנם כלבים בכושר שיא, ישנם כלבי כורסה שאחרי עשר דקות ריצה נגמר להם האויר, ישנם כלבים חברותיים שירגישו בנוח עם כלבים אחרים סביבם, וישנם כאלו שיחששו או יתקיפו וכדאי לשמור מרחק. כמו שמתאימים את מסלול הטיול לכם, כדאי לדאוג גם להתאים את מסלול הטיול לכלב שלכם.

יש כלבים המסתדרים עם דילוגים וקפיצות בין הסלעים, אך כלבים רבים חוששים או אינם יכולים. אם המסלול כולל ירידה ממצוקים או מעברים קשים דאגו לצייד את הכלב ברתמה שתאפשר לכם להעבירו את המכשול בצורה נוחה. דבר נוסף אותו יש לקחת בחשבון בתכנון מסלול עם כלבים הוא מקורות מים לשכשוך ושחייה. כלבים שיודעים לשחות ואינם מפחדים ממים ייהנו מהאפשרות לצנן את גופם ולהשתכשך, אך במידה וכלביכם אינו יודע לשחות ונמנע ממים כדאי לוודא כי גם במסלול הוא לא יאלץ להיתקל במכשול מעין זה.

כמוכם, גם הכלב זקוק למים ואוכל. כאשר אתם מחשבים כמויות מים או מצטיידים באוכל לפיקניק לקחו גם אותו בחשבון. ישנן אפילו תרמילים מותאמים שאפשר לצייד בהם את הכלבים (לאחר שמרגילים אותם אליהם כמובן). התרמיל יאפשר לכלב לסחוב את האוכל והמים שלו בעצמו.

חוץ ממים ואוכל אל תשכחו להצטייד בשקיות לאיסוף צרכים ואם אתם בדרככם לשמורת טבע או איזור בו יש מטיילים רבים נוספים שאולי לא אוהבים כלבים כמוכם, יש להצטייד גם ברצועה ובמידת הצורך מחסום. החוק אומר כי כלבים מוזמנים לשמורות טבע – אבל רק כשהם קשורים ברצועה.

מתי ובאיזו תכיפות, וממה כדאי להזהר?

כלב ייהנה מטיול שבועי או דו שבועי בטבע, ורצוי לבחור בזמנים בהם המקום אינו הומה אדם וכלבים. ישנם מטיילים החוששים מכלבים וישנם כלבים החוששים מהמון, כלבי או אנושי – ורצוי להתחשב בשניהם. דאגו לבחור בשעות בהם מסלול הטיול ריק ככל האפשר. גם מסלולי טיולים מהפחות מוכרים או נפוצים יתאימו במיוחד.

כלבים מועדים לפציעות בדיוק כמו אנשים. הפציעה הנפוצה ביותר בכלבים בטיולים היא מכת חום. מכת חום אינה התייבשות אלא נגרמת במזגי אויר חמים כתוצאה מפעילות יתר. דאגו מדי פעם להרגיע את כלביכם ולעצור להפסקות יזומות כדי לאפשר לגוף להתקרר. פציעה נוספת היא כוויות וחתכים ברגליים. המנעו ממסלולי טיול באמצע הקיץ על סלעי לבה רותחים, מצוקים וכדומה. ישנן נעליים מיוחדות שאפשר לקנות לכלבים לטיול אולם קשה להשיגן והדיון לגבי האם נעליים הן טובות או רעות לכלב עדיין בעיצומו.

מסלולי טיולים מומלצים לכלבים

טיולים המתאימים לכלבים דומים לטיול עם הילדים, כדאי לדאוג להגיע מוכנים לטיול וזו הזדמנות להוציא אותם מהשגרה – מרחבים פתוחים שאינם הומים המאפשרים להם לרוץ חופשי, חולות לחפור, דברים חדשים לרחרח. אם אתם כבר משפחה ומגיעים גם עם כלב וגם עם ילד חשוב להיות בטוחים שלפחות אחד מהם ממושמע מספיק בשביל לא ליצור מצב שאתם צרכים לרדוף אחרי שניהם. שלבו בטיול אטרקציות לילדים שמתאימות גם הן לכלב ולא לשכוח שיש מסעדות ובתי קפה שלא יכניסו כלבים אם אין ישיבה מחוץ למבנה.

  • הירדן ההררי – טיול קל עם אפשרות עצירה לפיקניק ושכשוך במאגר המים.
  • מקיסריה לנחל התנינים – טיול לאורך אמות המים והחוף, משופע חולות וצמחי מאכל.
  • סובב פסגת הר תבור – מסלול נינוח משופע נוף ורוחות קרירות. הכניסה לכנסייה אסורה עם כלבים.
  • סובב כינרת – הליכה קלה ומוצלת בין שיחי פטל וקני סוף המאפשרת עצירה לפיקניק לאורך המסלול. כדאי לדאוג להוציא מכפות רגלי הכלב קוצים וענפים בסיום המסלול.
  • נחל חדרה וחוות חפציבה – החווה מקבלת בשמחה פני כלבים. לאחר מדשאות החווה מחכה לכלב גם רצועת חוף משובבת נפש.
  • נחל אלכסנדר – שמורת טבע המתהדרת בצבי ים רכים. ההליכה נעימה בין אתרי פיקניק ופרדסים. מדובר בשמורת טבע כך שהטיול הזה דורש לקשור את הכלב, כך שלבינו ובין הצבים ימשיך לשרור שלום.
  • נחל שורק ונחל קטלב – מסלול מאתגר מעט יותר בהררי ירושלים, אבל הנוף…
  • נחל יגור – מסלול מעגלי מיגור. מעט אתגרי יותר- מיגור לעוספיא ובחזרה, הכולל מעבר מפלים רבים. רצוי להצטייד ברתמה להעברת הכלבים המתקשים.
  • מפארק אפק למקורות הירקון – מסלול קצרצר שעלול להיות עמוס בשעות בוקר מאוחרות בסופי שבוע.
  • עין דבשה – מסלול קליל וקצר, לא מוכר ורגוע. כדאי להזהר בחציית הכביש ולהיות מוכנים למפגשי כלב – פרות בתחילתו של המסלול.

טיול עם הכלב טוב לכלב, טוב לבעלים ובעיקר – מהנה מאד. חווית טיול אחרת שלא תרצו לפספס עם החבר הכי טוב.