המדריך המלא עבור טיפולי שיניים לכלבים

טיפולי שיניים לכלבים

בעלי כלבים חייבים לדאוג לטיפולי שיניים מסודרים ויעילים. טיפולים אלו יכולים למנוע הוצאות גבוהות מאוד בטווח הקצר והארוך, הם מבטיחים את איכות החיים של הכלב, ומונעים בעיות בריאות חמורות. מטרת הטיפולים היא למנוע ריח רע מהפה של הכלב, כמו גם לזהות בזמן בעיות כרוניות ואחרות.

סוגי טיפולים ועלויות משוערות

אלו סוגי הטיפולים העיקריים אותם כדאי להכיר:

–          ניקוי אבנית

–          טיפול בדלקת חניכיים

–          ליטוש שיניים

–          עקירת שיניים

המחיר נקבע לפי גודל הכלב, מצב השיניים וטיפולים קודמים שביצע. טיפולי שיניים מהסוג של ניקוי אבנית עבור כלב במשקל של עד 25 ק"ג, למשל, יעלו 450-630 ש"ח. לעומת זאת, טיפולי שיניים לכלבים הכרוכים בעקירת שן בלבד לכלב במשקל דומה יעלו 50-100 ש"ח. טיפול ליטוש שיניים לכלב מעל 25 ק"ג יעלה בסביבות 480 ש"ח, בעוד טיפול בדלקת חניכיים יעלה 200-400 ש"ח.

אופן הטיפול

טיפולי שיניים לכלבים יכולים להתבצע באופן סדיר ולכלול גם ניקוי. טיפולים אלו כרוכים לרוב בביצוע השלבים הבאים:

–          החדרת קטטר לוריד דרכו ניתנת זריקת אנטיביוטיקה

–          עירוי נוזלים לשמירה על לחץ דם תקין ולמניעת התייבשות

–          החדרת צינורית לצינור הנשימה, כדי להגן על הכלב מפני שאיפת חיידקים

–          הרדמה והנשמה במידת הצורך

עם סיום הסרת האבנית מתבצע עבור הכלב טיפול של החלקה והברקה, בין היתר על מנת להקטין את כמות האבנית שתיווצר בהמשך. לאורך תהליך ההתאוששות מההרדמה צריך הכלב להישאר בפיקוח צמוד של וטרינר ואסיסטנטים. השחרור מתבצע רק לאחר שהכלב חוזר לעירנות מלאה, אולם בחלק מהמקרים נדרש המשך טיפול אנטיביוטי למשך מספר ימים בודדים.

מניעת בעיות שיניים אצל כלבים

יש דרכים רבות למנוע בעיות שיניים המתפתחות אצל כלבים. ראשית, חשוב לזכור, כי הבעיות מתגלות רק בבדיקה גופנית על ידי הוטרינר. אינדיקציה ברורה לצורך בטיפולי שיניים לכלבים יכולה להיות ריח רע מהפה, היות ומחלות שיניים וחניכיים מגדילות מאוד את כמות החיידקים. שנית, בכלבים קטנים עלולה נסיגת חניכיים להביא לפגיעה בעצב הלסת ואפילו לשברים פתולוגיים.

על מנת למנוע בעיות, יש לצחצח את שיני הכלב במשך 3-4 פעמים בשבוע, עם משחה מיוחדת שטעימה עבורו. אין צורך לשטוף את הפה לאחר הצחצוח, ולכן זו פעולה קלה יחסית עבור בעלי כלבים. מעבר לכך, מומלץ לתת לכלבים צעצועי לעיסה המפחיתים את היווצרות האבנים, ביסקוויטים מיוחדים ועצמות ייעודיות. גם שימוש בג'ל דנטאלי עוזר להפחתת כמות החיידקים בפה ולפירוק עששת קיימת.

לסיכום, טיפולי שיניים לכלבים הם חלק בלתי נפרד מגידול בעלי חיים. כמו שבני אדם מבקרים רופא שיניים אחת לתקופה, כך יש גם לבצע טיפולי שיניים לכלבים על פי המלצות הוטרינר, לעקוב אחר מצב השיניים של הכלב, ולהגיב מוקדם ככל האפשר. כלבים לא יכולים להתלונן על כאבי שיניים, ולכן האחריות על הטיפול מונחת על כתפי הבעלים.