אוכל צמחוני לכלבים

אוכל צמחוני לכלבים נשמע לכולנו מוזר, כי הרי בעלי חיים אלה הם טורפים במהות שלהם. רבים אחרים יטענו שכלבים חייבים לאכול בשר, וכי מניעת בשר מבעלי חיים אלה היא התעללות בטבעם. אבל המציאות והעובדות שונות מטענות עממיות אלה המבוססות על בורות וסילוף. כלבים יכולים לגדול ולהתפתח על בסיס מזון צמחי ללא כל בעיה, והראייה לכך היא שכלבים רבים אכן מוזנים במזון צמחי, והם גדלים להיות כלבים בוגרים, בריאים ויפים. אחד הראשונים בארץ (שידוע אודותיו) שהנהיג תזונה צמחית לכלבים היה הדר' יארוס, שהקים את חוות הבריאות "מצפה הימים" שבגליל בשנות השישים של המאה הקודמת. דר' יארוס הנהיג משטר תזונה צמחי למטופליו וגם לכלבים שגרו במקום. כלבים אלה היו כלבי שמירה מעולים, נוחים לאילוף, בריאים ובעלי יכולת התרבות כמו כל כלב אחר.

צמחונות לכלבים – לא בכל מחיר

מזון יבש לכלבים
איזה סוג מזון חביב על הכלב שלך?

צמחונות, או טבעונות לכלבים איננה אופציה נגישה ותמיד קלה. אבל אין זה אומר שצמחונות איננה אפשרית לכלבים. אין לכפות על הכלב טבעונות מטעמים אידיאולוגים, כי הדבר מוביל לקיצוניות, ויכול להסב סבל גדול לכלב. יש לעשות את הדבר באופן מבוקר מכיוון שהדבר תלוי במבנה גופו של הכלב, ובעיקר בתוספי המזון שיקבל.

חשוב להדגיש כי כלבים הם אכן חיות טורפות אך הן מוגדרות כאוכלי כל, ולפיכך הם לא חייבים לאכול בשר, ולמרות שהם זקוקים למרכיבים טבעיים הנמצאים בגופם של בעלי חיים אחרים, הם זקוקים למרכיבים ולא לאכול את החיה עצמה. גוף הכלב המעכל חלבונים או ויטמינים מסויימים אינו מבחין במקור מרכיבי מזון אלה, ולכן המחשבה כי הכלב זקוק לאכול בעלי חיים אחרים היא מחשבת שווא. ברגע שגוף הכלב מקבל את המרכיבים הנחוצים לו, בין אם הגיעו מבעל חיים מממשי, או ממעבדה המייצרת מרכיב זה באופן מלאכותי – מגיב גופו בצורה זהה, ואין כל הבדל מבחינתו באשר למקור מרכיבים אלה.

כיום ניתן לייצר באופן מלאכותי את כל תוספי המזון הדרושים לכלב שאינו אוכל מאכלי בשר אמיתיים, כולל הצירופים השונים המגיעים אליו באופן טבעי מאכילת בעלי חיים אחרים. הטענה שבמקור הטבעי, אכילת בשר אמיתי, יש משהו ייחודי הינה טענה לא מבוססת, והיא נשמעת יותר כמו טענה מיסטית מאשר טענה מדעית.

מהו טבעם של הכלבים

רבים מהטוענים כי על כלב לאכול על פי טבעו, ולכן עליו לאכול בשר אמיתי, הם אנשים בעלי תפיסת עולם של "חזרה לטבע" המלווה בחשדנות כלפי כל המוצרים המלאכותיים. תפיסה זו היא תפיסה צרה ולא עניינית, והיא הרבה יותר רומנטית ממה שחושבים, כי מהו טבעו של הכלב? האם הכלב חי כפי שייעד לו הטבע? האם הוא יוצא לצייד ברוב שעות היממה ומחפש מקום לנוח בו בלילה, ותר אחר נקבות בעונת הייחום? ברור שכלבים כבר מזמן לא חיים על פי טבעם וכל הפעולות הטבעיות הללו נמנעות מכלבים שמקבלים הכל מן המוכן – אוכל, מחסה, עיבור וכדומה.

אם ברצונכם להנהיג תזונה צמחית לכלבים, התייעצו עם הווטרינר שלכם, ותוכלו לקבל הדרכה עניינית ולא מיסטית אידיאולוגית.

 אולי יעניין אותך לקרוא גם על סוגי אוכל לכלבים

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *