אילוף כלבים תוקפניים

דוברמן

לעיתים אנו שומעים בחדשות על כלב שתקף ונשך באלימות עובר אורח, ולעיתים אף ללא טריגר נראה לעין. לרוב, תקיפות אגרסיביות אלו נעשות על ידי כלבים תוקפניים, אך רבים אינם יודעים כי כלב תוקפני גדל להיות כזה, בעקבות צורת האילוף שמעניקים לו. כלבים תוקפניים משתמשים בסימנים ווקאליים וויזואליים, על מנת להרחיק את הגורם המאיים. בין הסימנים הללו מצויים נביחה, חשיפת שיניים, נהמות, סמירת שיער ועוד. אילוף כלבים תוקפניים הופך את הכלב לביתי יותר ותוקפן פחות, אך מגן ומאיים במידת הצורך.

אילו סוגי תוקפנות יכול לפתח כלב?

על מנת לבצע אילוף כלבים תוקפניים בצורה הטובה ביותר, יש לאתר ראשית את הגורמים השונים לתוקפנות. קיימים מספר גורמים של תוקפנות בקרב כלבים:
תוקפנות מתוך פחד: תוקפנות מסוג זה באה בעקבות חשש של הכלב כי הוא מצוי בסכנה ממשית. הכלב מרגיש מאוים, ומנסה לתקוף, גם אם לא היתה כוונה ממשית לאיים עליו. תפיסתו של הכלב במקרה כזה, היא שמשנה.
תוקפנות מתוך דומיננטיות: תוקפנות מסוג זה נובעת מתוך שליטתו של הכלב במעמד חברתי מסוים. אם הכלב מאמין כי מקומו בהיררכיה מעל הבעלים, הוא יקרא עליו תיגר. מאחר והבעלים לעיתים אינם מבינים את שפתם של הכלבים, פעולה קטנה כמו הרמת היד מעל הכלב, או ליטוף יכולים להתפרש כקריאת תיגר, ולהוביל לתוקפנות.
תוקפנות מתוך הגנה: תוקפנות זו מופנית לבני אדם או לבעלי חיים, כאשר הכלב רואה כי גורם זה מאיים על משפחתו או בעליו.
תוקפנות הנובעת מטריטוריאליות ורכושנות: תוקפנות זו נובעת מתוך הצורך של הכלב להגן על המשאבים החשובים לו.

 אילוף כלבים תוקפניים באופן עצמאי

אילוף כלביםבאם הכלב שלך מראה סימנים של תוקפנות, מה עליך לעשות?
זהירות: בראש ובראשונה חשוב מאוד לנקוט באמצעי זהירות, על מנת להעניק בטיחות לבני האדם ולבעלי חיים אחרים.
טריגרים: חשוב מאוד לנסות כמה שיותר להמנע ממעשים או סיטואציות העלולים לעורר תוקפנות אצל הכלב. הימנעו מתנועות חדות בסביבת הכלב, ובמקרים מסוימים אף הגבילו את המגע של הכלב עם אנשים אחרים.
החלפה: אם הכלב רכושני לפריטים מסויימים, נסו להחליף איתו פריט זה בפריט שיראה לו טוב יותר, כמו החלפת נעל בנקניקיה למשל.
סירוס/עיקור: כלבים רבים לאחר הסירוס הופכים לדומיננטיים, רכושנים ותוקפניים הרבה פחות.

אילוף כלבים תוקפניים במקום מסודר

לעיתים, אין מנוס, ויש לפנות לאילוף כלבים תוקפניים במקום מקצועי. תחילה, חשוב מאוד להתייעץ עם וטרינר, ולשלול אפשרות לתוקפנות של הכלב עקב בעיה רפואית מסויימת. באם נשללה בעיה רפואית, חשוב לפנות לסיוע מקצועי.

לרוב, תוכניות האילוף המקצועיות יכללו את האלמנטים הבאים:
• מתן ביטחון לכלב באמצעות משפחתו וסביבתו.
• חשיפה הדרגתית לגירוי אשר גורם לכלב להפוך לתוקפן.
• סיוע לכלב להחשף לגורם המפריע מבלי שיהפוך לתוקפן.
• ולבסוף ביצוע של התניית נגד, כלומר ביצוע קישור של הגורם המפריע לחוויה נעימה, עד שלבסוף ילמד הכלב, כי חשיפה לגורם זה היא חוויה נעימה, ולא אמורה לעורר תוקפנות מיותרת.

לקריאה נוספת- אילוף כלבים לשמירה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *